Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/adodblite/adodbSQL_drivers/mysql/mysql_meta_module.inc on line 104 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 12 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 13 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 34 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_listing.php on line 184 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_listing.php on line 245 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_user.php on line 67 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/common_header.php on line 2 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/template_debug.php on line 16 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 25 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 54 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 65 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 91 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 94 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 112 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 138 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 164 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 173 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 195 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 202 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 227  סטנדר - מכללות דתיות וחרדיות
סטנדר אתר לימודים דתי
חדשות ומאמרים  >  מכוונים לעתיד  

איך בוחרים מוסד ללימודים גבוהים?

אחת ההחלטות החשובות שאנו מחליטים בחיינו היא החלטה על המוסד ללימודים גבוהים בו אנו נלמד. איך מגיעים להחלטה נכונה?

 מאת:ivtext

 

אחת ההחלטות החשובות שאנו מחליטים בחיינו היא החלטה על המוסד ללימודים גבוהים בו אנו נלמד. יש שהרחיקו עד לקביעה כי החלטה על מוסד ללימודים גבוהים דומה להחלטה על בחירת בן או בת זוג. השפעת ההחלטה היא על תחומים שאנו מודעים להם ועל אלו שאנו מודעים להם פחות. לימודים במוסד אקדמי, במכללה או באוניברסיטה כזו או אחרת משפיעים על כניסה שלנו למקצוע אותו אנו רוכשים, ניתן להצביע בוודאות על כך שבתחומים רבים בוגרי מוסדות מסוימים מועדפים בשוק על פני בוגרי מוסדות אחרים, מעבר לאיכות התואר, לימודים במוסדות מסוימים מקנים יתרון על פני אחרים בשל הקשרים החברתיים שנרקמים בהם, שהופכים לאחר מכן למקפצה מקצועית משמעותית, אכן, החלטה חשובה.

התקופה שבה כדאי להתחיל להתעניין ולבדוק את ההבדלים בין המוסדות השונים, היא בתקופה של ינואר ופברואר, בתקופה זו הרבה מהמוסדות מקיימים ימים פתוחים ובהם אפשר להתרשם מהמוסד על כל פרטיו, על צדדיו הרשמיים, מסלולי הלימוד, שכר לימוד, תנאי קבלה, רמה אקדמית ? וכן על הפרטים הלא רשמיים הנוגעים ישירות למוסד הלימודים, עצות מניסיונם של סטודנטים ותיקים, אפשרויות תעסוקה באזורי הלימודים ועוד.

מאמר זה בא להציג לפניכם שיקולים שאולי לא הייתם מודעים אליהם במחשבה על בחירת המוסד ללימודים גבוהים בו אתם רוצים ללמוד. חמשת הסעיפים המובאים במאמר זה, מקיפים נושאים שלמראית עין ידועים לכולם, אך הם טומנים בחובם מרכיבים חשובים שעליהם, מועמדים נוטים לדלג. אז הנה עוד כמה עצות, לקראת ההחלטה הגדולה:


שכר לימוד ועלות מחייה

השיקול הכלכלי הוא בהחלט מהמרכזיים המרכיבים את ההחלטה, ישנם הבדלים משמעותיים מאוד בשכר הלימוד בין אוניברסיטה או מכללה וישנה אפשרות של למידה בשלוחה של אוניברסיטה זרה. בין האפשרויות האלו שכר הלימוד יכול לנוע מ9,000 ? באחת האוניברסיטאות ועד לתשלום שכר לימוד של עשרות אלפי שקלים לשנה במכללות היותר יקרות, עד כאן היו אלו נתונים המוכרים לרוב המועמדים ללימודים השוקלים את צעדיהם.

מרכיב לא פחות משמעותי בשיקול הכלכלי הוא עלות המחייה הנוספת לשכר הלימוד. בתוך המושג עלות מחייה, נכללים כל ההוצאות השוטפות והתקופתיות שעל הסטודנט לשלם במהלך לימודיו. על מנת לחשב עלות מחייה יש לבדוק היכן המיקום הגאוגרפי של מוסד הלימודים. האם הסטודנט יוכל לגור אצל ההורים? במעונות? לשכור דירה?. נוסף לשאלת מקום המגורים, יש לבדוק מהו המרחק בין מקום המגורים למוסד הלימודים ומה אפשרויות התנועה בין שני המקומות, באוטובוס? באופניים? ברכב פרטי? הדיון רק בשני הגורמים האלו יכול להמחיש כמה ההבדלים בעלויות המחייה תוך כדי הלימודים רבים בין המוסדות להשכלה גבוהה בארץ.

בין האוניברסיטאות ניתן לציין את אוניברסיטת בן גוריון כאוניברסיטה שבה עלות המחייה לסטודנט היא יחסית נמוכה מהאוניברסיטאות האחרות. עלות שכר דירה לסטודנט בדירה עם עוד שני שותפים עולה בממוצע בין 150 ל200 דולר, כמעט מחצית ממחיר שכר הדירה של דירות במרחק דומה מהאוניברסיטאות של תל אביב וירושלים. ניתן למצוא מכללות שבאזוריהן שכר הדירה ועלויות הארנונה נמוכות, אך שכר הלימוד בהן כפול מאשר באוניברסיטאות.

מסקנת הדבר היא, שהשיקול הכלכלי מכיל גורמים רבים הרבה יותר מאשר שכר לימוד. בנוסף לכך, השיקול הכלכלי חייב להיעשות באופן מלא ופרטני בהתאם לנתונים האישיים של אותו המועמד.

תנאי קבלה, רמה אקדמית, איכות התואר, והקשר ביניהם

תנאי הקבלה בדומה לשכר הלימוד, הם תנאי המגביל את האפשרויות שלנו לבחירת מוסד ללימודים גבוהים. נצביע בפניכם על גורם בהחלטה, שלדעתנו לא תמיד נותנים עליו מספיק את הדעת. מתוך הלחץ להתחיל את הלימודים, לעיתים אנו בודקים את המוסד על פי המדד של האם אני מתקבל לאותו המוסד. אם נחזור לתחילת הדברים, נאמר כי אחת הסיבות לחשיבות בחירת מוסד הלימודים הוא החשיבות של ייחוס התואר וההבדלים בין הרמות האקדמיות של המוסד שבו ברצוננו ללמוד. כדאי בהחלט לזכור את ההנחה הזאת, בעת החיפושים, יכול להיות שנראה שביכולתנו להתקבל ללימודים במוסד כזה או אחר ונתפתה לקפוץ על המציאה ולהירשם שם ללימודים, על אף שהרמה האקדמית של המוסד היא אינה גבוהה.

כדאי קודם לבדוק אילו הם המוסדות האקדמאיים המובילים בתחום הרצוי ברמתם האקדמית ולבחון אם נוכל להתקבל ללימודים במוסדות אלו, ניתן לבדוק זאת על ידי בדיקה האם מתבצע במוסד מחקר, האם ממוסד זה יצאו בוגרים שהתקדמו למשרות רמות התחום המבוקש, היכן המוסד נמצא בדירוגים שונים שניתן למצוא באינטרנט ועוד, לעיתים, אולי שווה לשקול שיפור ציוני בגרות ופסיכומטרי על מנת לעמוד בתנאי קבלה של מוסד רצוי על פני תחילת לימודים במוסד עם איכות פחותה.

ישנם מוסדות להשכלה גבוהה, בהם ישנה רמה אקדמית גבוהה ויוקרה לא מעטה, כגון שלוחות של אוניברסיטאות ידועות מחו"ל, אך לא תמיד מיידעים אתכם כי התואר שהמוסד מעניק אינו מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה בארץ. זהו פרט חשוב מאוד, שעליכם לברר לפני הרשמה לשלוחת אוניברסיטה זרה, למכללה או למסלול לימודים חדש באחת האוניברסיטאות.


חיי חברה, אווירה בקמפוס

לימודים גבוהים במדינת ישראל הם שונים בתכלית מלימודים גבוהים בארה"ב, בכך שהסטודנט הישראלי הוא לרוב מבוגר יותר מעמיתו בארה"ב, הוא אחרי צבא ומחפש בלימודים גבוהים את תכליתם הלימודי ולא את חוויית הקולג' גרידא. עם זאת, אין לזלזל באווירה בה מתנהלים הלימודים, זאת מכמה סיבות: בין אם תרצו ובין לא, זאת תהיה הסביבה בה אתם חיים למספר השנים האלו. אמנם אתם לומדים, אך החיים שמעבר הם לא פחות חשובים. חיי חברה חיוביים ואווירה חיובית מוכחת כתורמת להצלחה לימודית של סטודנטים. חיי חברה חיוביים בקמפוס יכולים להוביל למיזמים חברתיים חיוביים רבים בקרב הקהילה והחברה הישראלית, ארגוני התנדבות רבים קמו מקרב קמפוסים של מוסדות להשכלה גבוהה. אין חולק על כך כי אם נפל בחלקכם להיות מעורבים חברתית בימים קשים אלו למדינה, זו זכות גדולה.

קשה להצביע על מגמות ברורות בהבדלים בקמפוסים השונים, זה לא יהיה נכון להגיד שמבחינה זו אוניברסיטה או מכללה עדיפה. רק השבוע, נודע בחדשות על התגייסות אגודת הסטודנטים של מכללת עמק יזרעאל לטובת משפחת סטודנט במצוקה.


הטבות אקדמאיות

כל המוסדות מעניקים הטבות אקדמאיות לסטודנטים. בתוך ההגדרה של הטבות אקדמאיות נכלל כל הסיוע שאוניברסיטה יכולה לתת, החל ממלגות וכלה בשיעורי עזר לסובלים מקשיי למידה. בירור מהן ההטבות שמוסד הלימודים מציע לסטודנטים יכול להפוך את המשוואה שבניתם בנוגע לבחירת מוסד ללימודים גבוהים.

ייתכן ואתם זכאים למלגות שיאפשרו לכם ללמוד במוסד שחשבתם שידכם לא משגת להגיע לשכר הלימוד הדרוש במוסד. בארצנו רווית המאבקים, המלחמות והבעיות הביטחוניות, יחס המוסד למשרתים במילואים ואופני הסיוע למשרתים במילואים הוא קריטי בעיני סטודנטים רבים המשרתים כחודש בשנה בשירות מילואים.


הבדלים בין אוניברסיטה למכללה

ההבדלים המרכזיים בין מכללה לאוניברסיטה נובעים מכך שאוניברסיטה היא מוסד ששואף להיות מוקד להקניית ידע חדש ומחקר בנוסף להיותו מקום לימודים, לעומת מכללה שבמרכזה עומדת ההוראה, גם אם מתבצע בה מחקר. ישנה סטיגמה ולפיה התואר באוניברסיטה הוא יותר איכותי מאשר זה של מכללה. ניתן לסתור את ההנחה הזאת ע"י התשובה לשאלה מה עדיף לך, התשובה האם אוניברסיטה או מכללה אינה בהכרח חד משמעית. לעיתים, האוניברסיטה מתרכזת כל כך בצד המחקרי, עד שהיא מזניחה את פן ההוראה וכך לעיתים נמצא רמת הוראה גבוהה יותר במכללה מאשר באוניברסיטה.

איכות התואר של המכללה או האוניברסיטה תלויה באיזה תחום מדובר ובאיזה מוסד לימודים מדובר. ישנם תחומים שבהם המכללות הן אלו המובילות והנחשבות, תחומים שכאלו הם החינוך, הרפואה המשלימה ועוד. בנוסף לכך, ישנן מכללות המעניקות ללומדים בהן לימודים ותואר ברמה שלא יביישו שום אוניברסיטה מכובדת ויוקרתית. מכללות כמו מכללת אריאל והמרכז הבין תחומי בהרצלייה מוכרות בעולם האקדמי והמקצועי כמוסדות מובילים ואיכותיים, שיש על בוגריהן תחרות לא קטנה לאחר גמר לימודיהם.



בחמשת הסעיפים האלו ניסינו להראות כי בבחירה זו, כמו בבחירות רבות אחרות אותן אנו צריכים לבצע, הגורמים הם רבים יותר מאשר שחשבנו בתחילה. בעת בחירת מוסד לימודים, כדאי לפנות את המחשבה מכל הדעות הקדומות, הסטיגמות והגורמים המפריעים ולהתרכז בשיקולים האישיים גרידא. עם זאת, אם נשווה שוב את הבחירה במוסד להשכלה גבוהה לבחירת בן או בת זוג, הכול יכול להיות טוב ויפה, כל הנתונים יכולים להיות במקום, אך אם הרגש לא נמצא ואין קליק, זה לא יהיה.

עם כל השיקולים הלוגיים, לכו אחר נטיית ליבכם והרגשות הבטן הנכונות, הרי גם במקורות כתוב: "אין אדם לומד, אלא במקום שליבו חפץ".



מקור המאמר: Reader - מאגר המאמרים הישראלי
 

פרטים אודות מחבר המאמר: פתרונות תוכן http://www.ivtext.com

 
 
Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/common_footer.php on line 4